+46 (0)13-20 57 57 info@eastswedenhack.se

Årets lag

[heading subtitle=”Idéer och lagmedlemmar”] Årets utvalda lag [/heading]

Nedan hittar ni de 20 grymma lag som kommer att tävla under finalen av East Sweden Hack. Nytt för i år är ett nybörjarlag som knappt har några förkunskaper samt ett Wildcardlag kommer att vara med och tävla. Wildcardlaget består av fyra personer som inte känner varandra sedan innan och som har en månad på sig att lära känna varandra och komma fram till en idé som de vill genomföra på hacket.

Alla pitchar (lag #1-20)

Alla uppvisningar

 

Lag #1: Playpark

 

ESH1

 

Allt fler barn väljer att sitta framför datorn istället för att gå ut och röra på sig. Vi tror inte att det beror på lathet utan på en teknisk nyfikenhet, så varför inte ta ut tekniken i naturen? Genom ett interaktivt motionsspel designat för parker träffas barn och ungdomar och spelar tillsammans. Förutom att spelet bidrar till den livsviktiga vardagsmotionen fungerar spelet även som en isbrytare för individer som aldrig annars hade träffats. Man kan även jämföra sina poäng med andra städers vilket medverkar till en större integration samhällen emellan. Det finns få saker som skapar så god stämning som musik, därför används Spotifys öppna data vilket gör spelet till en dynamisk musikfest!

Lagmedlemmar Linnea Nåbo David Bergström Olivia de Flon Henning Nåbo

Lag #2: roboten (vinnare av Bästa samhällsansvar)

 

ESH2

Hur många av dina semesterbilder saknas du på? Hur många gånger har du haft svårt att hitta i en ny stad? Eller blivit besviken när det börjat regna under en utflykt? Det är inte alltid man vågar fråga en främling på stan efter vägen, eller om hen kan ta ett foto på dig framför Bosses glassbar.

Vi har utvecklat en prototyp av en servicerobot som kan guida dig till sevärdheter, restauranger och andra ställen i städer. Den kan också ta bilder på dig och dina vänner! Roboten är ansluten till nätet och har koll på aktuella buss- och tågtider, vädret, sevärdheter, kartor, med mera. Den kan dessutom tala flera olika språk, så tyska turister kan tala tyska med roboten. Sitter du t.ex. i trädgårdsföreningen på en picknick, kan du ansluta din mobil till roboten som spelar din musik!

Fördelen med att det är just en robot och inte en app är att roboten kan åka omkring och t.ex. visa dig vägen. Det finns många personer som tycker att det är svårt att följa kartor och pilar, eller muntliga vägbeskrivningar. Dessutom kan roboten interagera med sin omgivning och ställa sig på rätt ställe för att fotografera dig. Är du utomlands är det sällan du har internet i mobilen och kan söka fram busstider eller vägbeskrivningar. Roboten finns där för att hjälpa dig!

Lagmedlemmar: Fredrik Löfgren Sebastian Gustafsson Samuel Lindgren Mikael Szreder

Motivering Bästa samhällsansvar: Trygghet när behöver den i realtid. Där prylen hamnar överst i värdekedjan istället för att bara vara sensorer för input. Vinnaren paketerar öppen data som en relation, kreativt och ett sätt att föra data närmare människor.

Lag #3: Team Voilà (vinnare av Bästa design, Bästa mobila upplevelse)

 

ESH3

Voilà App ger dig platsspecifik live-information till din telefon, utan att använda roaming eller internet. Genom att ha appen igång och hålla telefonen över en Voilà-spot pushas information in i din telefon.

Som turist i ett annat land är det svårt att hitta den information du behöver. Det är inte säkert du kan det lokala språket och du har dålig uppfattning om vad det finns för företag och organisationer som kan hjälpa dig. De flesta förlitar sig på att informationen går att hitta i telefonen och på internet. Men data-roaming är fortfarande ingen självklarhet utomlands, speciellt inte om du kommer från ett land utanför EU. Men även om du har internetanslutning är de svårt att veta var du ska börja leta i all information som existerar.

Voilà App ger dig live-information om den plats du befinner dig vid. Står du t.ex. och väntar på bussen får du enkelt de nästkommande avgångarna inmatade i din telefon. Genom att ha appen igång och hålla telefonen över en Voilà-spot pushas information in i din telefon. Voilà App listar upp den allra senaste informationen på ett enkelt sätt och du slipper ladda ner andra appar eller söka efter information i din browser. Du får all den viktiga information du behöver, när du behöver den.

Lagmedlemmar: Christian Rydberg Henrik Andersson Oskar Forsgren Sebastian Törngren

Movering Bästa mobila upplevelse: Har visat hur enkelt det borde vara att få information om platsen du är. Detta genom att använda teknik som kan tas i drift med enkla medel. Kräver inte Internet vilket är bra för turister och ungdomar som har slut på surfen.

Movering Bästa design: Med ett tydligt helhetskoncept och ett stilsäkert uttryck lyfter formspråket denna tjänst till en ytterligare nivå. Designen känns aktuell och sätter trots sitt stilrena uttryck en personlig prägel på formspråket med hjälp av logotyp, färger och typografi. Det grafiska manéret gör applikationen lättillgänglig och tilltalande för målgruppen.

Lag #4: Trygga (Bästa projekt)

 

ESH4

Trygga är en tjänst som kombinerar teknik med mänsklig välvilja, för att skapa en tryggare miljö. Den grundläggande tekniken baseras på det traditionella överfallslarmet, som ger ifrån sig oljud när det utlöses. Övrig teknik som adderats till Trygga är gps-lokalisering. Planerat är också att integrera teknik för fotografering samt ljudupptagning.

För att göra Trygga komplett skapas ett nätverk av användare, som sedan ger varandra trygghet. När ett larm utlöses ges användare i närområdet notifikationer om person, plats, samt annan värdefull information. Informationen möjliggör att de snabbt kan agera när de tagit sig till den angivna platsen.

Trygga är mer än ett vanligt överfallslarm. Det är ett trygghetslarm som kan användas av såväl unga som gamla.

Lagmedlemmar: Adam Alsegård Benjamin Wiberg Sara Björkvist Anton Österblad

Motivering Bästa projekt: Det vinnande laget löser ett reellt problem. De har förmågan både se helheten i behovet och detaljerna i tekniken. Med ett tajt team har de lyckats leverera en fungerande produkt på kort tid och tagit oss ett steg närmare ett tryggare samhälle. Det har potential att bli riktigt stort!

Lag #5: IntelliPark (vinnare av Bästa affärsidé, Bästa användarupplevelse, Bästa sharing)

 

ESH5

IntelliPark är framtidens kombinerade boknings- och betalsystem för parkeringsplatser. Du bokar din parkeringsplats online om du vill, sedan checkar du lätt in på plats med en tagg. Betala aldrig för mer än du använder och slipp allt krångel.

Lagmedlemmar: Linus Andersson Jacob Carlsson Alexander Widar Andreas Pelme

Motivering Bästa affärsidé: Idén har tydlig kundnytta med en skalbar affärsmodell. Lösningen är enkel att implementera och integrera med befintliga system. Marknadspotentialen är god med en möjlig internationalisering.

Motivering Bästa användarupplevelse: För ett genomtänkt koncept från reellt problem till enkel användning och ett lättanvänt gränssnitt. En enkelhet både i verkligheten och appen. Vi uppskattar de nytänkande idéerna och potentiella utvecklingsmöjligheterna.

Motvering Bästa sharing: Intellipark har potential att bli en tjänst med hög användarnytta som möjliggör maximal delning av en knapp resurs, central parkering. Samtidigt bidrar tjänsten till minimerad miljöpåverkan genom minskad söktrafik. Skippa rf-taggen och kör systemet mot användarens smartphone istället så blir det ännu bättre.

Lag #6: itsnoworry (vinnare av Mest innovativa vardagslösning samt Future Potential)

 

ESH6

En tjänst som hjälper dig att hålla koll på om det är nödvändigt att skotta snö från taken.

Lagmedlemmar: Gabriella Rydenfors Sandra Tråvén Jennifer Bodén Isabelle Forsman

Motivering Mest Innovativa vardagslösning: Genom att använda sensorer och öppna datakällor har gruppen skapat en unik lösning som löser ett verkligt problem – som ingen vill uppleva. Produkten har stor utvecklings potential vilket är ett tungt vägande skäl till att de har vunnit priset.

Motivering Future Potential: Vi är imponerade av lagets förmåga att hitta ett riktigt problem som de löst på ett nytt innovativt sätt. Samtliga av lagets medlemmar har även utmanat sig själva genom att ta sig an uppgifter inom nya teknikområden. Vi vet att laget haft det riktigt tufft under resan, laget vinner då det övervunnit de svårigheterna och levererat en lösning som innehåller de viktigaste funktionerna.

Lag #7: PLAPI

 

ESH7

Sluta ha information från IoT på i olika ställen och samla för personen intressant öppna data i ett dynamiskt gränssnitt. Tjänsten sammanfogar såväl öppna data som data från sensorer som finns hemma hos privatpersoner idag. Unikt är att vi möjliggör för användaren att koppla dessa data till platser. Hemmafixare, företag, husägare kan alla dra nytta av lösningen för att följa event från IoT på platser. Tjänsten skapar en platform för nya tjänster som t ex interaktivt schema på en festival eller monitorering av ditt hus. Marknaden är world wide.

Lagmedlemmar: Kim Myhrman Andre Engström Fredrik Haglund Stefan Öggemar

Lag #8: Sensit

 

ESH8

Vi har valt att sammanställa ett sätt att kunna enkelt övervaka de smarta ting man har i hemmet. Det ska vara extremt enkelt att lägga nya handlingar efter händelser så att alla hushåll ska kunna använda sig av produkten utan att ägaren ska behöva vara civilingenjör.

Lagmedlemmar: Daniel Nilsson Henning Hall Daniel Sjövall Alexander Widerberg

Lag #9: Carrotivator

 

ESH9

Idag finns otaliga wearables och trackers av puls, stegantal, mm. Ändå har 1,6 miljarder människor ohälsosamma levnadsvanor. För många är nu behovet att ha all denna data samlad på ett ställe.

Vår familjehälsoportal, Carrotivator, länkar samman dessa delar och kombinerar dem med dels stationära hälsosensorer samt presentera detta i en demografiskt relevant kontext för ökad förståelse och motivation.

Lagmedlemmar: Jonas Tjäder Assma Camaro Erik Winther Elias Erdtman

Lag #10: Fill Me App

 

ESH10

Effektivisering av rutter för påfyllning av förbrukningsvaror.

Lagmedlemmar: Filip Haglund Johanna Westberg Mike Persson Love Lidberg

Lag #11: Punkten (Vinnare av Teknisk innovation)

 

ESH11

Vår tjänst låter lärare, skolledning och kommun förstå hur övergripande datapunkter såsom luftkvalité, väder, schema och skolmat påverkar studiemiljön i klassrummen.

Lagmedlemmar: Victor Bergelin Gustav Ernberg Victor Birath Åsa Fredricsson

Motivering Teknisk innovation: På ett användarvänligt och innovativt sätt så lyckas de samla och analysera en stor mängd data. Med hjälp av maskininlärning så kan de tolka subjektiva och objektiva data och få ut ett resultat som kan förbättra förutsättningarna för en god utbildning.

Lag #12: SunScreener

 

ESH12

SunScreener är en säkerhetsprodukt som maximerar dina soltimmar samtidigt som den varnar dig för all farlig solstrålning.

Lagmedlemmar: Fredrik Schlyter Fredrik Kangas Sebastian Wihlborg Jens Duvaldt

Lag #13: Katt-app-strof

 

ESH13

Nu slipper du dåligt samvete över att din katt sitter utanför dörren i regn och kyla, Katt-app-strof meddelar dig när din katt vill in.

Lagmedlemmar: Johanna Elmesiöö Sofie Khullar Daniel Böök Kelly Backlöf

Lag #14: VARNA-skylten

 

ESH14

VARNA-skylten räddar liv genom att i realtid varna cyklisten vid en förhöjd risk för olyckor.

Lagmedlemmar: Maria Lindstam Ingela Rossing Robin Abrahamsson Magnus Ekroth

Lag #15: H2infO

 

ESH15

H2infO är tjänsten som estimerar din vattenförbrukning på en enkelt och billigt sätt. En sensor i marken kopplad till mobilnätet gör att både gemene man så väl som ägare till stora parker, golfbanor eller odlingar kan ha nytta av produkten för att spara in på resurser som tid, pengar och vatten. I och med att varje sensor är kopplad till mobilnätet, samt tillhörande hemsida är systemet skalbart, då varje användare kan ha allt från en till hundratals sensorer. Tillsammans med SMHI:s data för väderprognoser, får användaren information om denne behöver vattna eller kan dra nytta av naturens egna bevattningssystem.

Lagmedlemmar: Cristoffer Särevall Klas Löfstedt Kajsa F. Franzen Sofia Flårback

Lag #16: Forecast Heat

 

ESH16

Vår idé är att spara på energi och miljö genom att effektivisera uppvärmningen av fastigheter. Idag regleras värmen i de flesta fall endast av den aktuella temperaturen i och utanför huset, vi vill göra regleringen smartare genom att förutsäga eventuella temperaturförändringar. Genom att använda SMHI’s öppna väder-databas och Norrköpings kommuns fastighets-databas kan användaren genom appen få bättre överblick över hur väder och hus-konstruktion påverkar värme-regleringen. Arduinon kan med denna information och lite reglerteknik effektivisera styrningen av användarens värme-system.

Lagmedlemmar: Filip Kantedal Simon Hedlund Albin Bergström Jonathan Nilsson

Lag #17: Röj

 

ESH17

Automatiserad mätvärdesinsamling av snödjupsdata för effektivisering vid planering av plogningsarbete. Komplett kedja från mätare via server till webbgränssnitt. Lösningen är enkel, skalbar och ger en god översikt över snösituationen i din kommun.

Lagmedlemmar: Charlie Forsgren Andreas Karlsson Sam Thellman Alexander Brusmark

Lag #18: Team Pulsify (vinnare av Bästa Team Spirit)

 

ESH18

En pulsmätare som hjälper dig att släppa stressen och leva den vardag som du vill leva, med hjälp av det bästa medlet: musik!

Lagmedlemmar: Sara Martin Malin Sandell Julia Nilsson Linnea Rothin

Bästa Team Spirit: Laget har genom att finna glädje i varandra, och dra nytta av sina olika kunskaper, byggt en gemenskap som inspirerar. #pyjamasparty

Lag #19: uFeel (vinnare av Bästa kombinationskraft samt Bästa hälsofrämjare)

 

ESH19

Ufeel har potential att förändra livet för personer med diagnosen bipolär. Forskning visar på tydliga samband mellan rubbningar i sömncykeln och början på maniska eller depressiva faser. En del av Ufeel är en sensor som placeras i sängen och analyserar sömnen. En app hjälper sedan den bipolära genom att informera när det finns risk för återfall i depression och ger även förslag på åtgärder för att undvika återfall. Denna app förbättrar även kommunikation mellan vårdgivare och patient genom att även vårdgivaren får tillgång till hälsodata. Sammantaget har detta stor potential att förändra livet för en bipolär genom att både personen själv och dess vårdgivare på ett helt nytt sätt kan agera proaktivt kring sjukdomens förlopp.

Lagmedlemmar: Jessica Daberius Torkel Danielsson Louise Fuchs Simon Hällström

Motivering Bästa kombinationskraft: Wildcard-lagets lösning för bipolära löser ett reellt behov och skapar nytta genom en kreativ infallsvinkel. Den kombinerar olika datorkällor och härleder ny kunskap. Det är en idé som hjälper människor och skapar nytta på riktigt. Man behöver inte fundera hur det används, det bara funkar.

Motivering Bästa hälsofrämjare: För elegant koppling till patientgrupp. En uppkopplad vård hemma för den proaktiva patienten. En riktig hälsofrämjare med potentiellt stor samhällsnytta. Ett fantastiskt läge för vidareutveckling som vi vill se. En stor nytta och LÄTT den Bästa hälsofrämjaren!

Lag #20: APPETITO

 

ESH20

En tjänst som jämför skolmatspill med elevers matupplevelse för att hitta ett samband som kan underlätta vid läsårets planering av skolmat.

Lagmedlemmar: Diana Saleh Dylan Saleh Christoffer Johannesson Marcus Bejgrowicz