Tävlingsbidrag 2014

GÅ 2.0, vinnare av resa till Silicon Valley

Anton Arbring, Erik Larsson, Sofie Lindblom, Johan Holmlund

Foto: Crelle

Foto: Crelle

GÅ 2.0

GÅ 2.0 är en intuitiv och social webbaserad mobilapp. Målet är främst att få barn och ungdomar att röra på sig och samtidigt gynna lokala affärsverksamheter. Genom att gå till utvalda platser ges poäng till användaren. Med tillräckligt många poäng kan avändaren låsa upp så kallade Wins. Wins är rabatter i affärer och erbjudanden på i affärer och på restauranger. Bland den öppna datan från Linköpings kommun fullspäckad av intressanta platser kan även den mest äventyrliga Linköpingsbon upptäcka nya platser.

Något av det mest nytänkande med GÅ 2.0 är att användaren tävlar, inte bara mot sig själv, utan även mot kompisar och med sin klass mot andra klasser i kommunen. Genom sociala mediers kraft kan appen spridas mellan ungdomar och tävlingen “Klasskampen” motiverar att alla ska vara med och röra på sig, och tillsammans bli kända över hela kommunen. Tanken är att pris ska delas ut till den klass som samlat in flest poäng varje månad. Priserna kan till exempel vara bowling eller “Laser Dome”.

Vädret läses in från SMHI. Självklart får deltagarna bonuspoäng om de är ute och går trots oväder. Från Östgötatrafikens öppna data hämtas geodata gällande busshållsplatser som ritas ut på kartan för den som vill åka någon annanstans och promenera eller promenera istället för att åka.

Tjänsten är endast anpassad för mobiltelefon (allra helst iPhone5) och vår prototyp är tillgänglig på http://erik.olkvartere.se/go2

Hälsotipsarn, vinnare av 20.000 SEK i hälsokategorin

Alexander Tuttle, Thomas Wreiner, Joackim Pennerup, Niclas Åström

Foto: Crelle

Foto: Crelle

halsotipsarn

Vår app “Hälsotipsarn” använder sig av pushnotifieringar för att ge dig som användare hälsorelaterad information från pålitliga källor, när du behöver den, där du behöver den. Exempel:

Samhällsvinsten blir ett minskat tryck på samhällets vårdinstanser samt en minskad vårdkostnad genom att människor får informationen innan de drabbas. För individen ger Hälsotipsarn en enklare och tryggare vardag då de slipper drabbas utan att aktivt behöva ta reda på eller komma ihåg viktig information som kan påverka deras hälsa.

Coll, vinnare av Spotifypriset

Alice Lundin, Daniel Rönnkvist, Johan Linder

Coll

Foto: Crelle

COLL

Det problem vi försöker ta uti med är den stora andel svenskar som väljer bilen som transportsätt istället för mer miljövänliga alternativ som kollektivtrafik och cykel. Vi tror att det har mycket att göra med invanda beteenden, och har därför satsat på ett långsiktigt hjälpmedel i form av mobilappen Coll.

Coll använder mobilens GPS för att spara information om förflyttning och hastighet. Den kategoriserar sedan olika färdsätt utefter hastigheten. Till en början får användaren själv hjälpa Coll med kategoriseringen, det kan exempelvis vara svårt att skilja på buss och bil, men sedan minns programmet vad användaren angivit och behöver inte fråga om liknande sträckor igen.

Varje användare får själva ange sin ambitionsnivå, hur mycket vill jag förändra? Detta är för att kunna öka “svårighetsgraden” efter hand då användaren blir mer miljömedveten, och på så sätt inte tappa dess intresse. Målgruppen är alltså personer med begynnande miljöintresse som vill undersöka hur de kan förändra sin livsstil gällande persontransporter.

Coll ger användaren daglig uppgift på sina förflyttningar och koldioxidutsläpp, och även en “utzoomning” med veckoöversikt och information och sammanställningar för veckan.

Den kanske viktigaste delen är åtgärdssidan. Här listas de största miljöbovarna i storleksordning och Coll:s alternativ till dessa. Det finns även information om sammanlagda utsläppen, pris (eventuella vägskatter från Transportstyrelsen) och tidtabeller och prisförslag från Östgötatrafiken. I andra län skulle självklart det ansvarige kollektivtrafik-företagets titabeller kopplas in på samma sätt.

En möjlig uppköpare av Coll skulle vara Naturvårdsverket, eller liknande företag som strävar mot en bättre miljö. Eventuella sponsorer skulle vara lätta att hitta då många företag vill bli sammankopplade med miljömedvetenhet! Vi måste alltså bestående jobba mot detta mål tillsammans. Svårare än såhär är det inte att få lite bättre Coll!

till appen (ska tittas på genom iphone): www.dtyd.se 

Visitrack

Emil Karlsson, David Karlsson, Mona Norman, Pelle Schöld

Foto: Crelle

Foto: Crelle

visitrack

Visitrack är ett stöd för schemaläggarna på respektive enhet. Med hänsyn till hur besöksstatistiken har sett ut skapas ett tydligt underlag för enkel schemaläggning framöver.

Kvarterskollen

Teodor Vik, Mikael Zackrisson, Oscar Westberg

Foto: Crelle

Foto: Crelle

kvarterskollen

Kvarterskollen är en tjänst på webben som erbjuder ett sätt att superenkelt kolla upp en adress eller ett område i Linköpings kommun. För de som funderar på att flytta till eller inom Linköping är det bra att få en överblick över ett område innan man bestämmer sig för att flytta. Kvarterskollen gör det enkelt genom att betona områdets bästa egenskaper och presenterar användaren med intressant och rolig fakta.

Olika människor har olika behov och önskemål. Därför gör Kvarterskollen en matchning av området och beräknar huruvida området passar bra för olika grupper som studenter, hurtigbullar, pendlare etc. En student vill ju till exempel bo nära universitetet och ha låg hyra medan pendlaren kanske vill bo nära Resecentrum.

Kvarterskollen riktar sig inte enbart till de som ska flytta, utan även till Linköpingsbor. Användandet av tjänsten är enkel och resultatet är roligt så det lockar Linköpingsbor till att kolla upp sitt eget kvarter och dela med sina vänner. Att enkelt kunna dela med sig av resultatet möjliggörs på sidan genom delningslänkar till Facebook och Twitter. Vi använder oss av Linköpings kommuns öppna data (POI).

Kolla in kvarterskollen.se

LKPG Live

Gustav Ernberg, Robin Silverhav, Kristoffer Silverhav, Fredrik Salin

Foto: Crelle

Foto: Crelle

LKPG Live

LKPG LIVE är en mobilapplikation som har som mål att vara den mest använda appen på alla linköpingsbors mobiltelefoner. Applikationen hämtar information från SMHI, Arenabolaget, Linköpings kommun, MSB (Krisinformation.se), Corren och Twitter.

Applikationen visar direkt användaren aktuellt väder samt en prognos för de närmaste

dagarna, direct efter får man upp en lista over de senaste nyheterna där ett klick direct öppnar nyheten i mobilens webbläsare. Direkt under nyheterna kommer information om hur manga lediga p‐platser de vanligaste parkeringshusen har I kommunen just nu följt av en annons från ett lokalt företag. Under visar vi alla kommande event från Arenabolaget för att inspirera användaren till event man kanske inte provat annars. Längst ner visar vi aktuell luftkvalité från Hamngatan tillsammans med färgkod så man enkelt ser hur luften är.

Appen hämtar även information från Krisinformation.se och ifall de publicerar ett meddelande som innehåller ”Östergötland” så kommer en notification direct till användarens mobil, något som man annars lätt missar eller får veta alldeles för manga timmar för sent.

Hitta vårdboende!

Klas Eskilson, Petra Öhlin, Pontus Orraryd, Carl Englund

Foto: Crelle

Foto: Crelle

hitta vardboende

Vi har utvecklat en webbaserad tjänst, “Hitta vårdboende!”, med syftet att underlätta för patienter och anhöriga i valet av vårdbolag och vårdbostad. Detta har blivit ett svårare val då det numera finns en mängd olika aktörer på marknaden som är svåra att hitta objektiv information om. Det är även ett viktigt val ur personlig synpunkt då det påverkar både ens hälsa och boendesituation.

Tjänsten baseras på en enkätundersökning som Linköpings kommun gjort. I enkäten har patienter från kommunens alla vårdboenden betygsatt sin boendesituation utifrån olika kriterier. Användaren får i vår applikation välja någon eller några av dessa kriterier som hen värdesätter hos ett vårdboende och på så sätt rangordnas de olika bolagen i kommunen efter användarens preferenser.

Parallellt med att informationen från enkäten visualiseras, visas även en karta där det valda vårdbolagets vårdboenden markeras ut. Detta för att det geografiska läget också är en viktig faktor i valet av ett framtida vårdboende.

Med hjälp av tjänsten kan alltså användaren jämföra alla bolag i sin kommun och skapa sig en bild av vilket vårdboende som passar personen ifråga.

Vår ambition är att inte bara hålla oss till Linköpings kommun utan samla in data ifrån alla kommuner i Sverige där valmöjligheten finns.

Testa appen här!

LinköpingsUtmaningen

Per Jonsson, Thomas Henriksson, Filip Marko, Tobias Jansson

Foto: Crelle

Foto: Crelle

linkopingsutmaningen

LinköpingsUtmaningen är en webbaserad app som låter användare mäta sig med varandra i kunskap om Linköping och Linköpings kommun. Appen kan användas i både mobiltelefon och webbläsare, och låter användare utmana varandra i frågesport. Genom integration med Facebook är det lätt att skapa ett konto och utmana sina vänner. I turbaserade dueller tävlar två spelare om att få flest antal rätta svar i olika kategorier. I spelhistoriken går det sedan att följa statistik från tidigare dueller. Frågorna genereras automatiskt utifrån Linköpings kommuns öppna datakällor, såsom Points of Interest och befolkningsstatistik. Vi tror att appen kan väcka intresse för samarbetspartners genom att upplåta utrymme till dessa.Vi hoppas att i framtiden kunna erbjuda möjligheten för användare att bidra med egna frågor. Med LinköpingsUtmaningen hoppas vi kunna uppmuntra Linköpingsbor att lära sig mer om sin kultur och närområde.

Spelet når du via linkopingsutmaningen.meteor.com, och fungerar lika bra i telefonen som i webbläsaren

Pendel Panda

Kristofer Palmvik, Jaime Gonzalez Garcia, Erik Claesson, Jenny Widèn

Foto: Crelle

Foto: Crelle

pendel panda

Målet med vår lösning är att göra det smidigare och mer motiverande för den dagliga pendlaren att resa kollektivt. Därför har vi tagit fram en mobilapplikation som på ett smidigt sätt berättar för pendlaren hur lång tid det är kvar tills bussen som man vanligtvis tar avgår. Den säger även till i lagom tid när man behöver gå hemifrån för att hinna med avgången, och en liten stund innan man ska gå av, så att man hinner vakna till. Givetvis visar den även det aktuella vädret så att man vet om man bör ta med paraplyet.

Målgruppen finner vi bland de som pendlar till sin arbetsplats/skola, och som använder en smartphone. Därför ser vi att marknadsföring sker digitalt genom viral spridning av videor, artiklar och recensioner. Man kan även tänka sig ett antal promotion deals med företag som har intresse av samma målgrupp, som caféer, Pressbyrån, ljudboksföretag, mfl. Här finns stora möjligheter! Vi ser också stor potential i att nyttja appens unika ”karaktär” och panda-maskoten. Därför kan man också tänka sig olika typer av event-marknadsföring med en pandamaskot som gå runt och påminner folk om att bussen snart avgår.

Vi har i appen kombinerat två API:er: Resrobot & SMHI. Vi har använt ett ramverk för cross platform-utveckning (open source), så appen fungerar för både Android & iPhone.

Proxi

Mattias Palmgren, Johan Henriksson, Daniel Sjövall

Foto: Crelle

Foto: Crelle

proxi

Proxi är en app som spelifierar de kortare transporterna i vardagen, och triggar användaren att använda kroppen som transportmedel istället för bilen. Tanken är att man ska tävla mot sig själv och kompisar med en dagspoäng. Den baseras inte bara på sträckornas längd, utan även på förhållanden som väder och kollektivtrafikalternativ.

Miljökampen

Linus Andersson, Jacob Carlsson, Alexander Widar, Andreas Pelme

Foto: Crelle

Foto: Crelle

miljokampenVi vill skapa ett gemensamt initiativ för att förbättra miljön där alla hjälper till lite var och där man får se den konkreta förändringen som vi har uppnått tillsammans. Genom att ta verklig mätdata och jämföra den mot våra miljökämpars insatser kan vi visa vilken påverkan vi har och på så sätt skapa motivation för alla att hjälpa till att förbättra vår värld, lite i taget.

Det fungerar så att man skapar en tidsbestämd kampanj i Miljökampen där man kan ange ett konkret, realistiskt mål, kopplat till en speccifik typ av mätdata. Detta innebär att kampanjmålen blir så kallade SMART goals (http://en.wikipedia.org/wiki/SMART_criteria) som är enkla att förstå och bli motiverade av. För extra motivation används även positiv förstärkning, där användaren blir uppmuntrad att göra bättre ifrån sig och belönad när det är uppnått.

Under hacket har vi fokuserat på att använda en datakälla, nämligen Hamngatans API från Linköpingskommun. Den mäter halten av partiklar i luften och är ett sätt att mäta luftkvalitet. En kampanj finns kopplad till denna mätdata där man får välja vilket färdmedel man använder till och från jobbet/skolan under vardagar och där ser man hur mycket man bidrar i förhållande till dels sig själv och även hur det skulle bli om alla i kommunen var lika bra som tjänstens användare. Tjänsten fungerar på mobil såväl som på desktop.

I framtiden ska flera typer av mätdata kopplas på och då kan kampanjer skapas för uppnå mål inom dessa. Det kan ha med till exempel energibesparing eller källsortering att göra eller kanske att välja vegetariska alternativ till mat några gånger i veckan. Kampanjer uppbyggda som tävlingar kan också läggas till där man som en grupp tävlar mot en annan grupp till exempel att Linköping tävlar mot Norrköping i att sänka sina utsläpp av partiklar i luften. I framtiden ska man även få mer positiv förstärkning i form av belöningar när man uppnår delmål eller uppnår höga resultat.

Kolla in miljokampen.nu

Kit

Anders Löfgren, Justina Mickonyté, Seppo Ronkainen

Foto: Crelle

Foto: Crelle

Kit

KIT en app till sjukvården som patienten kan använda både när denne är på väg till en vårdinrättning och när patienten faktiskt är på vårdinrättningen.Den använder öppen data från http://sdk.minavardkontakter.se/oppen-data/ för att visa sjukhus och vårdcentraler i närheten av patienten. Om patienten sedan har tagit sig till akuten på ett sjukhus är appen även designad för att kunna visa information om den kvarvarande kötiden tills en läkarundersökning kan fås. Appen visar även numret till 1177, vilket kan användas ifall patienten är osäker på huruvida det problem denne har är akut nog för att bege sig till akuten. Därmed besparas både sjukvården och patienten onödiga vistelser där.

Appen använder ramverket Cocos2dx för att kunna användas på alla typer av mobiler.

Tyvärr visade sig idén vara svår att implementera med det ramverk (Cocos2dx) och verktyg vi valt att använda. Appen behöver därför utvecklas betydligt, troligen med ett annat ramverk, innan visionen ovan kan uppfyllas.

Fairwayder

Johnny Bengtsson, Patrik Nilsson, Daniel Heiniemi

Foto: Crelle

Foto: Crelle

Data om golfklubbar anslutna till Svenska Golfförbundet och läget för deras respektive klubbstuga visas på en Google Maps-karta.

Genom “sida-vid-sida”-presentation ges en överskådlig bild över framräknade väderprognoser från de öppna datakällorna SMHI och Meteorologisk institutt (MET) för en godtycklig position, under förutsättningen att prognosdata kan levereras.

Det går alldeles utmärkt att klicka sig runt på kartan för att få prognoser för en godtycklig plats, vilket gör tjänsten mer allsidig.

Då vi tidigare inte har observerat några webbtjänster eller appar som kan leverera parallell data från både SMHI och MET, betraktar vi detta som en nyhet i sig.

Tjänsten har anpassats för att fungera både på stationära datorer och mobila enheter, vilket också innebär ett plattformsoberoende (dvs, oavsett Android, iOS, Windows Phone, etc.)

Marknadsmässigt bedömer vi det finnas goda möjligheter att dra in annonsintäkter från lokala företag och golfklubbar, då golfare över lag anses utgöra en stark köpgrupp.

Kolla in Fairwayder här!

Skoljakten

Felicia Ringblom, Emma Wegelid, Jessica Larsson

Foto: Crelle

Foto: Crelle

skoljakten

Skoljakten är tjänsten för dig som tillsammans med ditt barn vill jämföra grundskolor i Linköpings kommun, för att lättare kunna göra ett medvetet val av skola.

Skolvalet är idag för många föräldrar ett svårt beslut. Det finns många skolor att välja mellan, men det är svårt att få en bra bild av alla skolor trots ett stort informationsflöde och de miljoner som spenderas på reklam. Hur ska man veta vilken skola som faktiskt håller hög kvalitet?

Vår tanke är att skolvalet ska baseras på skolans kvalitet, inte utifrån vilka skolor som ger ut höga betyg, har flest reklamaffischer eller delar ut de bästa datorerna till sina elever. Varje år genomförs Linköpings kommun en enkätundersökning i kommunens grundskolor. Frågorna rör bland annat skolmaten, arbetsmiljö och upplevd trygghet i skolan.

Med hjälp av Skoljakten kan användaren ta del av denna information genom grafisk representation i form av lättlästa diagram. En huvudfunktion i tjänsten är att själv kunna välja ut skolor vars kvalitetsdata ska jämföras.

Vårt mål är att Skoljakten ska bli ett naturligt verktyg att använda inför skolvalet. Tanken är också att öka medvetenheten kring skolkvalitet och därmed uppmuntra skolorna till ett aktivt arbete mot förbättrad kvalitet.

Länk till prototyp: http://feliciaringblom.se/esh-2014/#/

Life Spot

Pablo Karlsson, David Jonsson, Martin Sturk, Tove Jomer

Foto: Crelle

Foto: Crelle

lifespot

Visionen för webbtjänsten, Lifespot, är att inom ett år vara en populär livskvalitetstjänst bland bostadssökande som vill hitta en boplats där de kan leva sin livsstil. Genom användarvänligheten, som skapas via en tilltalande design, ska Lifespot tillsammans med trovärdigheten i datakällor från kända aktörer hjälpa den ovetande människan att hitta sin optimala boplats. Detta genom att användaren själv får prioritera de viktigaste livskvalitetsparametrarna utifrån sina behov.

I närtid är målet att etablera sig i Linköpings kommun. Långsiktigt är målsättningen att Lifespot ska sprida sig till samtliga av Sveriges kommuner och vara ett förstahandsval av elektroniskt hjälpmedel för att hitta en bättre boplats. Webbtjänsten kommer också i framtiden kunna användas av kommuner som vill öka sin inflyttning. Lifespot blir för dessa kommuner ett sätt att få reda på invånarnas önskemål men också en plattform för kommunerna att marknadsföra sig ifrån.

Exempel på när Lifespot hjälper dig:

B’East

Fredrik Rosenqvist, Albin Blent, Erik Westling Lundmark, Nicklas Schultz

Foto: Crelle

Foto: Crelle

beast

Vår tanke är att medans användaren rör sig runt i östergötland ska användaren bli varse om vad det finns att göra runt omkring sig. Vi vill ge användaren möjligheten att dela med sig av sina egna intressanta aktiviteter genom att själv kunna skapa aktiviteter för andra användare att se. För att främja användandet av kollektivtrafiken mappas alla aktiviteter mot närmaste busshållplats och för att ge användaren bästa upplevelse får användare ta del om väderprognosen för de närmaste dagarna på aktivitetsplatsen.

Vi har valt att utveckla en webbaserad applikation för att vara tillgänglig på alla plattformar med fokus på mobiltelefoner då det oftast är en mobiltelefon som finns till hands när man är ute och rör på sig eller sitter på bussen till jobbet. Hittar användaren en aktivitet som verkar intressant kan den sparas i en egen personlig lista för att besökas vid ett annat tillfälle när tid och väder tillåter.

Friend Event East

Karin Denfors, Johanna Nordung Omnell, Johan André, Peter Hagström

Foto: Crelle

Foto: Crelle

Friend Event East

Hur träffar man nya vänner när man redan har sin kompisgrupp? När man inte träffar nya människor på jobbet eller när du slutat studera och klasskompisarna flyttar? Om du är nyinflyttad i en stad, hur kommer du då i kontakt med nya människor och hur tusan ska du veta vad som finns att göra i din nya hemstad?

Det finns många communities för dina befintliga vänner. På exempelvis Facebook samlar du oftast folk du redan känner, och ett chattmess från någon du inte känner faller inte alltid i god jord. Vill du hitta kärleken finns en mängd olika datingsiter. Men om det inte är en romans du är ute efter utan bara någon som också vill åka på Lars Winnerbäck-konserten när dina vänner inte orkar eller har dålig musiksmak och inte vill gå med dig, vad gör du då?

Friendevent EAST är en web-app som hjälper dig att hitta vänner med liknande intressen. Appen hjälper dig också att hitta event och föreslår saker att hitta på. Genom en enkel facebook-inloggning kommer du snabbt igång. Du skräddarsyr din profil – baserad på dina intressen. Appen hjälper dig sedan att hitta människor med liknande intressen genom att matcha och ge förslag på likasinnade.

Här finns alla event samlade på ett ställe – som en stor anslagstavla över allt kul som går att göra i Östergötland. Eventen innehåller alltifrån konserter och spelningar till barnvagnspromenader för hemmapappor och nya utställningar på Arbetets Museum.

Kolla in sajten här!

Bussig

Oskar Eriksson, Benjamin Andersson, Marcus Abrahamsson

Foto: Crelle

Foto: Crelle

bussig

Bussig är en app för att snabbt och enkelt se när nästa buss avgår från där du befinner dig. I dagens reseappar kräver det ofta flera steg för att få fram information om när nästa buss går. Bussig fokuserar på att visa när nästa buss går istället för att vara en fullskalig reseplanerare, vilket är allt som behövs om man åker buss ofta. Bussig ser även till så att du inte missar nästa buss genom att ge dig möjlighet att sätta ett alarm.

Mätt!

Lovisa Dahl, Linnèa Nåbo, Linnèa Mellblom, Olivia de Flon

Foto: Crelle

Foto: Crelle

Mätt!

Vi i team mätt! tycker att det i dagsläget finns möjligheter för den som vill hitta en bra restaurang att äta på, men att det inte är lika lätt att hitta information om vilka restauranger som möter de krav som man som besökare ställer. I livsmedelskontroller framgår ofta brister i hygien och livsmedelshantering, vilket är information som vi tycker bör göras lättillgänglig för alla.Därför har vi med hjälp av Linköping kommuns API med information om livsmedelskontroller skapat en applikation som på ett lekfullt och innovativt sätt kombinerar recensioner och livsmedelskontroller för att ge en komplett översikt av restaurangutbudet. Helt enkelt ger den dig kvällens bästa mat.

Före hackets början gjordes en marknadsundersökning om hur intresset för mätt! såg ut. Vi kom fram till att framförallt människor i medelåldern visade stort intresse då många påpekade vikten av livsmedelskontroller och att tillgängligheten idag är bristfällig.

Därför ser vi stor potential hos produkten på marknaden, både i Linköping och på flera platser där liknande data finns. Vi tänker att det i framtiden även skall kunna gå att skapa användarkonton och koppla till sociala medier för att skapa en interaktiv plattform. Vi har även ambitionen att öka medvetenheten kring just livsmedelskontroller och vi tror att applikationen kan fungera som incitament för stadens restauranger att öka sin standard.

Vill ni prova? Surfa in på esh.lovisadahl.se! Sidan är anpassad för mobiltelefoner och tablets, men fungerar i nuläget layoutmässigt bäst för Android.

Solveig

Linda Jansson, Anton Lindgren, Johan Karlsson

Foto: Crelle

Foto: Crelle

solveig

Tyvärr slutar många åka bil tidigare än de faktiskt behöver. Det har nämligen visat sig vara farligare för äldre att gå eller cykla än att åka bil. Med vår webbapplikation Solveig, hoppas vi kunna vända den trenden genom att höja säkerheten och därigenom göra det möjligt för äldre att köra några år till.

Solveig möjliggör detta genom att underlätta planeringen då den föreslår lämpliga avresetider med avseende på väder och trafikvarningar.

Datakällor vi använder:

Datakällor vi planerar att använda i framtiden:

Hemsida: solveig.me